söndag 29 november 2009

Räkna om och repa upp


Jag har haft på känn de senaste varven att diskokoftan blir för vid. Eftersom den medverkande varit engagerad på annat håll testades stegen först i dag och mina farhågor besannades. Resåren nertill är perfekt, men sen måste det minskas maskor. Jag får repa upp alla färggranna varv och korta stegen. En tröst är att varje varv i dansen kommer att gå fortare framöver.
Jag inser att vara koreograf kräver mer tålamod än jag egentligen besitter, men även om jag inte blir färdig inom utsatt tid så ska jag bli det i sinom tid.
Planen är att sticka ca 15 cm oregelbundna ränder efter den breda resårkanten och sen göra fickor och därefter en transportsträcka, fortfarande med oregelbundna ränder. När jag kommer upp till ärmhålet ska jag minska för raglan i ett stycke samtidigt som jag gör en V-ringning. Jag avslutar med att sticka ärmarna på rundsticka uppifrån.
Framkanten stickar jag i mosstickning samtidigt som koftan, vilket gör att jag hela tiden jobbar med tre nystan. Lite trassligt blir det, men snyggt tycker jag.

Inga kommentarer: